lørdag 15. oktober 2011

Nytt forsøk etter gjedde.


Denne helgen ble ikke helt som planlagt.
Egentlig skulle jeg vært på Trysil med jobben, drekki rom og red bull og svingt meg i taklampene denne helga. Men siden jeg hadde ligget nede for tellening grunnet sykdom de siste dagene ble jeg nødt til å kaste inn håndkle.

Men når jeg våkner lørdag morgen er det alikevell med ett smil om munnen. Formen begynner å bli bra, været ser bra ut og jeg er edru! Nice.
André og jeg kaster oss rundt og haster ut i båten med håp om storgjedde.

André hadde tittet i krystallkulen i dag og kunne skimte en stor gjedde...


Trollsk høststemning i deltaet.

Gjedda var relativt treg, men abboren var hvertfall litt i farta. Vi kortet ned ventetiden med pilking og André vant dagens interne pilkekonkuranse med fattige en tusenbrøderabbor.

Dagens første gjedde kom etter en liten time. Deretter skulle det gå minst en time og ett plassbytte før dagens to siste gjedder kom, men de skulle også selvfølgelig komme samtidig.
 
Det runner på den ene bunnmeitestanga mi, jeg gir den noen sekunder før jeg gir tillslag.
Idet jeg konstaterer at detta er en bra fisk går også duppen min under. André blir nødt til å trå til og vinsjer opp snipa, mens vi begge forsøker å holde fiskene unna hverandre. Vi klarer å unngå det totale kaos og gjedda havner etter ett par korte utras trygt i håven. Denne var lang så dette er helt sikkert 10 +.
Gjeddemadamen måler hele 124cm og er dermed min nest lengste gjedde noen sinne.


Den var noe slank så vekta stoppet allerede på 11550g, men man kan ikke være missfornøyd av den grunn. Den andre gjedda over 10 på 3 turer i høst kan man være fornøyd med.

Etter disse to fiskene blåste det bare mer og mer så etter å ha mistet dreggfestet opptil flere ganger ble vi bare nødt til å gi oss.



Vi nærmer oss vinter, men det er noen trær som tydeligvis nekter å gi opp og tviholder på bladene sine så lenge som mulig.

Minusgradene blir stadig flere om nettene, men jeg sattser på at det går enda noen uker før båtfiske blir umulig og at det kanskje blir flere fine gjedder før isen legger seg.

Robin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar