søndag 6. mars 2011

4 dager på isen.

Det hele begynte for 7 uker siden når jeg brakk armen på jobben og fikk en 7 ukers uventet "ferie". De neste 6 ukene ble det mye nettpoker og propilkki, men de siste ukene begynte fiskesuget virkelig å melde seg.
Armen begynte etterhvert å føles bedre så å ismeite alene skal jeg vell klare?
Jeg var mildt sagt lei av å sitte inne i vinter så jeg måtte prøve.
I og med at jeg strengt tatt har fått sett nok på tv og stort sett vært innom de internettsider som finnes bestemte jeg meg for å ta en overnatting på øyeren.
Yr og Storm melder i tilleg påskevær, perfekt!
Ligge i ett telt på øyeren, høre våre skistjerner ta gull på radioen, taue opp gjedder, abbor, kanskje noen gjørs og kose meg i sola må være den perfekt avsluttning på "ferien".


Klar for en strabasiøs tur ut til min utvalgte leirplass.

Men, det var ikke bare Hollmenkollen som slet med tåke og den sola jeg var blitt lovet så jeg ingenting til de første dagene.
Dag 2 våknet jeg til dette synet...



Alle hull og alle stiene mine var føyket igjen, topp!

De første 2 dagen var gjeddefisket mildt sagt ræva. Fikk kun en liten gjedde.
Ett run på 2 dager!
Sjeldent dårlig og som alltid så begynner man å spekulere. Er været for dårlig, Finnes det bare en gjedde i øyeren eller har kanskje gjeddene allerede begynt å trekke mot gyteplassene?

Mine planer og drømmer om gjørsfisket på kveldstid ble til lakefiske på utgytte smålaker...
Ikke helt hva jeg hadde drømt om det heller nei.


Fikk da hvertfall ett dobbeltrun om ikke annet!

Dag 3 våknet jeg i god tid før hanen gal.
Skydekket var betydelig høyere og Gislefoss lovte sol i Holmenkollen i løpet av dagen så detta så virkelig bra ut. Kanskje jeg skulle få se sola i dag?

Jeg senket ned agnene og gikk å la meg i soveposen igjen for å vente på sola og stekte bacon.

Timene gikk og jeg ligger å drar meg i posen når jeg utrolig nok får ett run!
Karrer meg ut av teltet småløper bort til stanga og setter inn ett solid mothugg.
Gjedda svarer med å dra på ett x antall meters utras...
Haha, nice!
Etter flere utras klarer jeg å få styrt fisken opp av hullet å ser att dette er hodet på storgjedde.



Gjedda måler 114cm og drar vekta til 10840g



Etter noen forsøk får jeg til ett ok selvuløserbilder og gjedda får frihelen tilbake.

Utpå dagen får jeg besøk av kim og sola.
Kim drar en liten snipe før både han og sola forlater meg i mørket utpå isen igjen.

Dag 4 startet bra med 2 run i morgensola.
Men det tok ikke lang tid før det båste opp og det ble så surt at jeg pakket raskt sammen og sliter meg hjemover igjen.

Egentlig så var dette en skikkelig dritt tur med mye slit, kjipt vær og dårlig fisk.
Hadde det ikke vært for vm i Kollen og en bra gjedde hadde turen vært helt bortkastet...

Enda noen dager igjen av "ferien", kankskje jeg klarer å lure en storgjedde til?

Takk for meg.

Robin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar